Egzamin taksówkarski i taksometr
To, że taksówkarz rozlicza się z klientami za pomocą taksometru, wie chyba każdy. To takie małe urządzenie, które wg. polskiego prawa musi posiadać każda legalnie działająca taksówka. Taksówkarz musi go uruchamiać za każdym razem, gdy wykonuje kurs z punktu A do punktu B. Jest to dość uczciwy sposób rozliczania za przebytą trasę, ponieważ wiemy za co płacimy i skąd to się wzięło.
Ponadto każdy taksówkarz musi być licencjonowanym taksówkarzem, również zgodnie z obowiązującym prawem. Trzeba zdać egzamin taksówkarski, który obejmuje wiele aspektów prawnych oraz tych typowo praktycznych z umiejętności płynnej i bezpiecznej jazdy. Dodatkowo wśród kandydatów na taksówkarzy sprawdzana jest znajomość miasta po w którym starają się o licencję taksówkarza.
Definicja taksówki zbiorowej
Taksówka zbiorowa (ang. share taxi, także: bush taxi, w Rosji i innych krajach byłego ZSRR "marszrutka" - od marszrutnoje taksi, w krajach Ameryki Łacińskiej taxi colectivo) - środek transportu drogowego w wielu częściach świata, zwłaszcza w krajach rozwijających się (choć nie tylko). Często - z powodu braku komunikacji publicznej w danym rejonie - jest to jedyny sposób poruszania się na duże odległości dla osób niedysponujących własnym środkiem transportu.
Taksówkami zbiorowymi są zazwyczaj prywatne samochody osobowe lub minibusy. Ten środek transportu różni się od zwykłych taksówek faktem zabierania wielu pasażerów, z góry ustalonym celem podróży (każdy kierowca zwykle wozi pasażerów tylko na jednej trasie) oraz zapewnianiem komunikacji na trasach międzymiastowych, a czasem także międzynarodowych. Od autobusów w transporcie publicznym taksówki zbiorowe różnią się natomiast brakiem ustalonego rozkładu jazdy - taksówki zbiorowe odjeżdżają, kiedy znajdzie się komplet pasażerów (czasem czeka się nawet cały dzień, jednak na często uczęszczanych trasach jest to wydajne rozwiązanie).
W Polsce taksówki zbiorowe występują m. in. w Zakopanem, Bieszczadach, na Warmii i Mazurach.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Taksówka_zbiorowa
Beardmore taksówki Londyńskie
Beardmore Motors Ltd. ? dawne brytyjskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją samochodów. Istniało w latach 1919 - 1966.
...
Skoncentrowano się na montażu samochodów osobowych oraz taksówek. Pierwszy model 11/4 wyposażono w czterocylindrowy silnik o pojemności 1486 cm3. Zastąpiono go w 1923 roku modelem 12/30 z silnikiem o większej mocy 1854 cm3. Na bazie 12/30 stworzono wersję Super Sports. Prędkość testowano na torze Brooklands.
W 1925 roku zamknięto zakłady w Anniesland i przeniesiono produkcję do wytwórni taksówek w Paisley. Wprowadzono na rynek model 14/40 o pojemności 2297 cm3. Gdy zwiększono pojemność do 2391 cm3 przemianowano go na wersję 16/40. Zarzucono montaż czterocylindrowego o pojemności 4072 cm3, a w potem również pozostałe modele osobowe.
Większe sukcesy osiągano produkując taksówki, zwłaszcza dla Londynu właśnie w Paisley już od 1919 roku. Pierwszym modelem był Mk 1 cieszący się wysoką renomą. W 1923 wszedł model Mk 2, zastąpiony z czasem mniejszym, bardziej ekonomicznym Mk3. Po upadku koncernu William Beardmore and Company spółka Beardmore Motors Limited została wykupiona i produkcję w 1929 roku przeniesiono ze Szkocji do Londynu. Wówczas wprowadzono do produkcji serię "Paramount" z modelami Mk4 (1932), Mk5 (1935), Mk6 (1936).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Beardmore